Щодо нового податку на всі лісові землі України
Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств» від 10.07.2018 №2497-VIII, яким були внесені зміни, що передбачають земельний податок на всі лісові землі України. Закон набув чинності 15 серпня 2018 року.
За попередньою системою оподаткування сплачувався податок за лісові землі, як складова рентної плати. Об’єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання лісових ресурсів була заготовлена деревина в деревостанах понад 40 років та другорядні лісові матеріали, побічні лісові користування та використання корисних властивостей лісів (рекреація, спорт, оздоровлення тощо). Складовою цього податку був і земельний податок.
Чистий земельний податок надходив до місцевого бюджету, обраховувався на нелісові землі, що є в складі земель лісогосподарського призначення, на яких розміщені сільськогосподарські угіддя, споруди і адмінбудівлі підприємств лісового господарства, лінії електропередач тощо.
Зміни внесені до пункту 273.1 статті 273 Податкового кодексу України. При застосуванні нових норм, окрім рентної плати, передбачається на всі лісові землі ще один податок, що фактично є подвійним оподаткуванням.
Таким чином, з 15 серпня 2018 року передбачений земельний податок на лісові землі – до 5% від вартості земель. Рішення щодо величини цього відсотка повинні приймати органи місцевого самоврядування.
Згідно листа Державної фіскальної служби України від 31.08.2018 року № 26938/7/99-99-12-03-05-17 вперше декларування земельного податку за лісові землі, що використовуються для ведення лісового господарства, юридичні особи повинні здійснити шляхом подання податкових декларацій (звітних, уточнюючих) не пізніше 20 вересня поточного року за період, починаючи з 15.08.2018 року.
14 вересня 2018 року Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики звернувся з листом до Державної фіскальної служби України, Міністерства фінансів України, яким повідомив, що впровадження додаткового оподаткування лісових земель можливе лише з дотриманням основних принципів податкового законодавства, крім того, у своєму зверненні Комітет вимагає терміново відкликати лист ДФС від 31.08.2018 року № 26938/7/99-99-12-03-05-17 про подання уточнюючих декларацій та повідомити про це головні управління ДФС у областях, м. Київ та Офіс великих платників ДФС. 19.09.2018, у зв’язку з відсутністю реагування на вищевказане звернення, Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики повторно звернувся з листом до ДФС та Мінфіну, яким просив терміново вжити заходів по порушеному питанню та повідомити про прийняті заходи до 20 вересня 2018 року.
19.09.2018 ДФС України відкликала лист від 31.08.2018 року № 26938/7/99-99-12-03-05-17 до прийняття узгодженого з Міністерством фінансів України рішення з порушеного Комітетом Верховної Ради України з питань податкової та митної політики питання.
Питання щодо введення нового податку на всі лісові землі є дуже актуальним на даний час, оскільки в рази збільшить податкове навантаження на підприємства галузі, що в результаті може призвести до припинення їхньої діяльності. Тому, на даний час в Парламенті створена робоча група для вирішення цього проблемного питання, представники Державного агентства лісових ресурсів України також проводять активні консультації в комітетах Парламенту та з народними депутатами. Обласні ради починають приймати звернення щодо відміни цього податку. Всі розуміють, що в даному випадку потрібно прийняти правильне рішення на користь і лісової галузі, і громад.
http://dklg.kmu.gov.ua/forest/control/uk/publish/article?art_id=194978&cat_id=32888
http://dklg.kmu.gov.ua/forest/control/uk/publish/article?art_id=195384&cat_id=32888